Rok 2020 pod wieloma względami okazał się zaskakujący, także w odniesieniu do tego kto, kiedy i jak korzysta z mediów społecznościowych. Podsumowując minione 12 miesięcy, warto wymienić rosnącą popularność TikToka oraz komunikatorów, nową falę dojrzałych użytkowników social mediów, dynamiczny rozwój e-commerce i poszukiwanie autentyczności treści. Przyjrzyjmy się zmianom, które nastąpiły w 2020 i prognozom na nowy rok.

Podsumowanie 2020 w mediach społecznościowych

Wysuwając wnioski dotyczące ubiegłego roku, możemy zauważyć, że najważniejsze zmiany w 2020 odnotowali: TikTok, który zawitał do milionów polskich użytkowników, komunikatory (dzięki fali nowych userów 50+) oraz e-commerce, który poprzez ścisły mariaż z platformami socialowymi skrócił i uprościł ścieżkę zakupu do minimum. Jednym z najmilszych zaskoczeń w polskich mediach społecznościowych okazał się start kanału Roberta Makłowicza na YouTube – coś, o co nikt nie prosił, ale wszyscy potrzebowaliśmy.

Boom TikToka w Polsce i na świecie

Wiosną liczba pobrań TikToka przekroczyła 2 mld. Najwięcej odnotowano w Indiach i Chinach, ale i w Polsce zauważyliśmy kolosalną zmianę w stosunku do 2019. To, że TikTok stawał się coraz popularniejszy wśród młodzieży zbytnio nie dziwiło. Ale za sprawą zamknięcia w domach, wstrzymania produkcji filmowych, koncertów, meczów czy programów telewizyjnych, sięgnęła po niego szeroka grupa osób dojrzalszych, w tym celebrytów: od Maryli Rodowicz, przez Rafała Maślaka, na małżeństwie Lewandowskich kończąc. Co ciekawe, nawet Lewy z ponad 3,5M obserwujących na koncie nie był w stanie zagrozić Jeleniewskiej, którą dziś śledzi prawie 11M osób. W 2020 autentyczność wygrała z marketingiem.

W poszukiwaniu autentyczności treści

Mówiąc o autentyczności, konieczne jest zwrócenie uwagi na rolę, jaką w tym roku, w relacjonowaniu bieżących wydarzeń, odegrały media społecznościowe: chcąc wiedzieć, jak naprawdę wyglądały protesty związane ze Strajkiem Kobiet nie włączaliśmy telewizji – wchodziliśmy na Instagram. Storiesy znajomych albo influencerów często były szybszym i wiarygodniejszym źródłem wiedzy niż ogólnopolskie media. To nie jest nowe zjawisko, ale w 2020 w Polsce zaznaczyło swoją obecność mocniej niż kiedykolwiek.

Prognozy na nowy rok w social mediach

Kiedy rok temu zastanawialiśmy się, jak będzie wyglądał 2020 w mediach społecznościowych, to braliśmy pod uwagę dużo zmiennych wewnętrznych, trendów digitalowych czy ogólnomarketingowych nurtów, jednak mało kto z nas uwzględnił fakt, że tym, co najsilniej zdefiniuje działania zarówno marek, marketingowców, jak i influencerów, będzie nieoczekiwany czynnik zewnętrzny, jakim stała się pandemia. Dlatego dziś, prognozując nadchodzące miesiące, nie warto porywać się na arbitralne sądy. Możemy mówić raczej o tendencjach aniżeli pewnikach, które mają szanse pozostać obecne na dłużej pod warunkiem, że offline’owa rzeczywistość nie zafunduje nam kolejnego obrotu o 180 stopni.

A jak się one przedstawiają? Przedstawiamy zestawienie pięciu kluczowych tendencji w 2021 roku:

  1. Młodsza grupa użytkowników, częściej niż przed pandemią, będzie wykorzystywać sociale do rozrywki, a rozrywka będzie mieć jeszcze silniejsze konotacje interakcji społecznych.
  2. Osoby 50+ będą kontynuowały przygodę z mediami społecznościowymi, a co za tym idzie, marki w większym stopniu niż do tej pory będą kierować swoje komunikaty do tej grupy.
  3. Łatwiej, a przez to chętniej, będziemy robić zakupy nie wychodząc z ekosystemu Facebooka.
  4. TikTok przestanie być postrzegany jako medium tylko dla grupy 13-18, a zacznie być częściej wykorzystywany w komunikacji do pełnoletniego konsumenta.
  5. Użytkownicy są i pozostaną mocno wyczuleni na brak autentyczności, oderwanie od rzeczywistości i fałsz w komunikacji zarówno marek, jak i influencerów. Współprac między jednymi i drugimi będzie mniej, ale będą one niosły silniejszy bagaż społeczno-emocjonalny, nastawiony na realną wartość dodaną dla odbiorców.

Materiał opracowany na podstawie wypowiedzi dla Proto.pl:

2020 był rokiem social mediów oraz Jakie będą trendy w social mediach w 2021 roku?