TUTAJ znajdziesz informacje o usługach „Tarczy dezinformacyjnej” HK

Dezinformacja wpływa na przedsiębiorstwa z coraz dłuższej listy branż. Tymczasem doświadczenia ostatnich lat pokazują, że najpopularniejsza metoda walki z nieprawdziwymi informacjami – prostowanie faktów – jest niewystarczająca. Konieczne są działania proaktywne, służące zwiększeniu odporności środowiska informacyjnego na szkodliwe narracje oraz utrudnieniu działania złych aktorów.

Szkodliwy wpływ dezinformacji dotyczy nie tylko sfery polityki, szczepień czy technologii 5G. W ostatnim czasie szczególnie widoczny jest w obszarze dyskusji o klimacie, czyli np. w odniesieniu do odnawialnych źródeł energii czy metod przeciwdziałania kryzysowi klimatycznemu. W ten sposób dezinformacja zaczęła wpływać m.in. na strategie ESG przedsiębiorstw – dziedzinę, która należy dziś do kluczowych sfer zainteresowania biznesu niezależnie od branży. To sprawia, że coraz mniej firm może powiedzieć „problem dezinformacji mnie nie dotyczy”.

Fake: 15-minutowe getto

Jaskrawy przykład dezinformacji w dyskusji o przeciwdziałaniu zmianom klimatycznym mogliśmy ostatnio obserwować w branży nieruchomości. Na początku 2023 roku w Wielkiej Brytanii fala dezinformacji uderzyła w urbanistyczną koncepcję 15-minutowego miasta (zakładającą, że mieszkańcy miasta powinni móc załatwić większość potrzeb w promieniu 15-minutowego spaceru). Uczestnicy ulicznych protestów twierdzili, że wdrożenie koncepcji będzie w praktyce oznaczało wprowadzenie państwa policyjnego oraz utratę swobody opuszczania swojej dzielnicy. Niedługo później fala dezinformacji dotarła także do Polski, jej narracje zostały podjęte przez zwolenników teorii spiskowych, ale także publicystów i polityków. Tym samym dezinformacja na temat 15-minutowych miast stała się zjawiskiem, które może wpływać na działalność samorządów, deweloperów i innych podmiotów związanych z urbanistyką i rynkiem nieruchomości.

Proaktywne podejście – co oznacza?

Przez ostatnie kilka lat polski zespół H+K zbierał doświadczenie i rozwijał know-how między innymi walcząc z dezinformacją dotyczącą szczepień przeciw COVID-19 czy wspierając Meta (dawny Facebook) w edukacji nt. nieprawdziwych treści. Obserwowaliśmy, jak w tym czasie zmieniało się zrozumienie problemu, jak źli aktorzy doskonalili swoje metody i jak w odpowiedzi na to badacze i praktycy opracowywali kolejne sposoby walki z fałszywymi narracjami.

Widzieliśmy też, że publiczne dyskusje o dezinformacji w Polsce koncentrują się na opisywaniu problemu, a znacznie rzadziej na przedstawianiu metod przeciwdziałania. Czasem można wręcz odnieść wrażenie, że zapanował defetyzm: „nie da się wygrać z dezinformacją, to już stały element infosfery”.

Owszem, fact-checking (czyli prostowanie fake newsów) okazał się niewystarczający. Ale to tylko jedno z wielu narzędzi w nowoczesnym arsenale walki z dezinformacją.

Skuteczne przeciwdziałanie dezinformacji zaczyna się od zrozumienia trzech zjawisk:

  1. To nie pojedyncze fake newsy zmieniają postawy ludzi, ale narracje, które te fake newsy wspierają.
  2. Ludzie są podatni na dezinformację, a istotny udział w jej szerzeniu mają osoby, które szczerze wierzą w fake newsy (bo wierzą w określone narracje).
  3. Szerzenie dezinformacji to zorganizowana działalność; atrakcyjność strategii dezinformacji wynika z asymetrii kosztów – jej propagowanie jest znacznie tańsze niż przeciwdziałanie jej.

Dlatego wypracowaliśmy podejście do walki z dezinformacją, które nie ogranicza się do reagowania, ale jest proaktywne, polega na wzmacnianiu całego układu odpornościowego organizacji przeciw dezinformacji.

Zakłada to m.in.:

  • Monitoring i analizę narracji, a nie tylko tysięcy indywidualnych publikacji
  • Projektowanie i propagowanie kontr-narracji (przy wykorzystywaniu wiedzy z zakresu psychologii i perswazji)
  • Uodpornianie liderów opinii, mediów i publiki na dezinformację
  • Utrudnianie działalności złych aktorów
  • Szkolenia oraz przygotowanie ekspertów i klientów do konfrontowania się z dezinformacją

Jeśli chcesz dowiedzieć się:

  • Na ile problem dezinformacji może zagrażać Twojej branży lub organizacji
  • Jak możemy wesprzeć Twoją organizację w walce z dezinformacją
  • Jak przygotować liderów i ekspertów do obrony prawdy przed atakami złych aktorów

Zapraszamy do rozmowy.

Szymon Szymczyk

Senior Advisor | [email protected] | +48 516 627 074

Magdalena Załubska-Król

New Economy Practice Director | [email protected] | +48 516 559 141