Szybka adaptacja, zaangażowanie społeczne i działania lokalne

Kilka słów o trendach komunikacji marek w „nowej rzeczywistości”

Pojawienie się COVID-19 i wybuch pandemii pokazały, że największa obecnie wartość to szybka adaptacja i ciągła gotowość, aby dostosować się do nowych warunków biznesowych. Jak wskazują dane instytutu badawczego Kantar, marki powinny pamiętać, że najważniejsze są dziś interesy społeczności i działania mające głębsze społeczne znaczenie. Ich sukces zależy od tego, czy angażują się społecznie i zbudują autentyczny wizerunek w oczach konsumentów

Lepsze społeczeństwo stymulowane działaniami marki

Konsumenci coraz mniej ufają i coraz więcej wymagają. Liczą na to, że marki wyjdą z inicjatywą i kreatywnymi pomysłami na wypełnienie luk w obszarach, gdzie odgórne działania rządowe są niewystarczające. Konieczne jest zatem, aby marki zmieniły perspektywę z ja, zadowolona jednostka” na my, zadowolone społeczeństwo”. Bycie blisko konsumentów jako grupy, proponowanie rozwiązań dopasowanych do ich bieżących potrzeb i jednoczesne myślenie perspektywiczne są kluczem do zmniejszenia dystansu między konsumentami i marką, a w efekcie do zbudowania trwałych relacji.

Zdrowie i higiena na szczycie listy priorytetów

Bezpieczeństwo stało się kluczową wartością. Ludzie przykładają coraz większą uwagę do dobrej kondycji zdrowotnej oraz kwestii higieny i przez ten pryzmat patrzą na marki, a także oferowane przez nie produkty i usługi. Oznacza to, że marki muszą przekształcić dotychczasowy model działania oparty na kontakcie osobistym i odważnie sięgnąć po rozwiązania zdalne. Szansą jest dostarczenie wysokiej jakości rozwiązań dostosowanych do na nowo zdefiniowanych więzi społecznych, kanałów łączności i sposobów dokonywania zakupów.

Lokalność i ciągła gotowość na zmiany wyznacznikiem wartości marek

Działaj lokalnie i myśl… lokalnie. Obecna sytuacja sprawiła, że trend globalizacji hamuje, natomiast na sile przybiera myślenie o tym, co tu i teraz. Konsumenci coraz chętniej sięgają po lokalne marki. Tym co do tego skłania jest poczucie, że ich działania są bardziej wartościowe od tych podejmowanych przez duże korporacje, bo zorientowane na potrzeby lokalnych społeczności. Samowystarczalność i ciągła gotowość na zmiany stały się nową miarą sukcesu. Konsumenci nie lubią być zaskakiwani i dlatego marki muszą dołożyć starań, aby nieprzerwanie funkcjonować i umocnić poczucie zaufania. Zakupy online, przedsprzedaż i gwarancje zakupowe to tylko kilka przykładów działań, których się od nich oczekuje.

[1] Materiał powstał w oparciu o webinar: Kantar: Pandemics, Politics & Business, Global, GWI: Coronavirus: how brands should respond to the crisis, Global (25.03.2020)