Każdego roku media, instytucje publiczne, firmy badawcze i konsultingowe przygotowują prognozy trendów, które ich zdaniem mogą mieć istotny wpływ na biznes i społeczeństwo. Niektóre z nich są trafione, inne z biegiem czasu nie rozwijają się tak jak przewidywano.  

My również przeprowadziliśmy szeroką kwerendę raportów, aby sprawdzić, które z trendów pojawiają się szczególnie często – najwyraźniej wybijają się z danych i najbardziej absorbują wyobraźnię badaczy. Zweryfikowaliśmy, które z nich rzeczywiście nabrały znaczenia i często pojawiają się w komunikacji marek, mediach i debacie publicznej. Poniżej prezentujemy nasze zestawienie trendów, na które warto zwrócić szczególną uwagę. 

1. IDEA  

Osoby pracujące w większych firmach z pewnością spotkały się z hasłami Inclusion i Diversity, które podkreślają inkluzywny i zróżnicowany charakter tworzonej przez firmę społeczności. Czym w takim razie jest IDEA? To nic innego jak rozszerzenie o kolejne dwie wartości: Equity i Access. Pierwsza z nich dotyczy równego uczestnictwa, traktowania, możliwości i awansu dla wszystkich osób oraz eliminowania barier, które uniemożliwiały to w przeszłości. Drugie pojęcie odnosi się do dostępu, który ma pozwolić na pełne zaangażowanie każdemu z firmy i dotyczy m.in. dostępności miejsca pracy dla osób z niepełnosprawnością. Inclusion i Diversity są złotym standardem w niemalże każdej korporacji, jednak to wszystkie cztery pojęcia tworzące hasło IDEA już teraz stają się podstawowymi zasadami dla firm, których oczekują od nich pracownicy.[1]

[1] MediaCatMagazine, Cultural shifts to watch in 2022

2. 32-godzinny dzień 

Kolejny trend potwierdza powiedzenie, że doba jest zbyt krótka. Jak się okazuje, 24 godziny faktycznie nam już nie wystarczają, a multitasking i nieustanne korzystanie z technologii sprawiają, że jednocześnie wykonujemy kilka czynności na raz np. słuchamy podcastów podczas sprzątania, czy robimy zakupy oglądając film. Tym sposobem zyskujemy na czasie, jednak, gdy oddzielimy każdą z tych czynności, okazuje się, że nasza doba ma w rzeczywistości 32 godziny. Istotny wpływ na wydłużenie dnia miała również pandemia, podczas której spędzaliśmy jeszcze więcej czasu na korzystaniu z mediów i technologii, wydłużając ten czas średnio o 45 minut. Pozwoliło to osiągając zawrotny wynik 13 godzin dziennie spędzanych w wirtualnym świecie. Widząc takie liczby możemy się zastanawiać, jakim sposobem i na co poświęciliśmy tyle czasu. Jak wynika z raportu Activate Technology & Media Outlook 2022 aż 5,5 godzin dziennie poświęcamy na treści video, które w znacznym stopniu zdominowały wszelkie kanały mediowe, a 20 minut na gry i kontent audio, które w kolejnych latach staną się jeszcze bardziej popularne.

3. Rosnące znaczenie treści audio i video 

Treści digital video stają się na tyle popularne, że to kwestia czasu aż zastąpią oglądanie telewizji. Ogromny wpływ na kształtowanie się tego trendu ma Generacja Z oraz wprowadzenie krótkich form video przez takie platformy jak Instagram, Facebook, Snapchat czy YouTube, które tym sposobem chcą konkurować z TikTokiem. Rośnie również rywalizacja o uwagę klientów pomiędzy serwisami streamingowymi, a tych pojawia się coraz więcej na rynku. Jak się okazuje, przeciętna osoba korzystająca z platform streamingowych video w Stanach Zjednoczonych opłaca 4,4 subskrypcje, a liczba ta ma wzrosnąć do 5,8 do 2025 roku.[1] W tym przypadku nie bez znaczenia jest powstawanie coraz to nowych serwisów, które przyciągają użytkowników konkretnymi gatunkami np. amerykańska platforma Shudder, na której znaleźć można tylko horrory.

Na popularności zyskują też treści audio, które w porównaniu do video możemy odtwarzać w każdym momencie, bez konieczności ciągłego patrzenia na ekran. Zgodnie z przewidywaniami, w 2025 roku osoba dorosła średnio przez 1h 44 min[2] dziennie będzie słuchała treści digital audio. Ogromny wpływ na rozwój tego trendu ma wzrost popularności nagrań audio generowanych przez użytkowników, wirtualne eventy, wszechobecność streamingu muzyki oraz wzrost popularności podcastów – w Polsce jest już 9 milionów słuchaczy, a z pewnością będzie ich coraz więcej.

[1] Activate Technology & Media Outlook 2022

[2] Ibidem

4. Nauka poprzez social media 

Social media mają różne oblicza. Często korzystamy z nich, aby podzielić się wydarzeniem z życia, zaczerpnąć inspiracji od twórców czy oderwać od rzeczywistości. Choć treści w social media mają opinie raczej błahych, w najlepszym wypadku „lifestylowych”, trend, który wyłania się w 2022 roku, może zmienić ich postrzeganie. W raporcie Think Forward – We Are Social 2022 eksperci zauważają wzrost popularności edukacyjnych treści, które mają wzbogacić wiedzę użytkowników z różnych dziedzin, a nawet pomóc uczniom w nauce w szkole.  W odpowiedzi na ten trend coraz więcej platform wprowadza dłuższe formaty i nie chodzi tutaj tylko o YouTube, ale również Twitter czy Instagram ze swoimi przewodnikami, które umożliwiają przekazywanie i pozyskiwanie wiedzy. W ostatnim czasie zwiększyła się również liczba osób korzystających z serwisów społecznościowych by się uczyć – aż 74% osób[1] z pokolenia Z korzysta z social mediów, aby nauczyć się przydatnych umiejętności. Warto też zaznaczyć, że to więcej niż w przypadku jakiejkolwiek starszej grupy wiekowej. Co ciekawe użytkownicy częściej twierdzą, że nauczyli się praktycznych umiejętności życiowych dzięki social mediom (57%) niż dzięki nauce na uniwersytecie (51%). Jedno jest pewne – wiedza to potęga, a skoro social media pozwalają przekazywać ją w bardziej przystępny sposób, warto żeby również marki otworzyły się na tą formę przekazu i zaoferowały odbiorcom unikalne i wartościowe treści.

[1] Think Forward – We Are Social 2022

5. Technologie dla lepszego samopoczucia 

Po pandemii zaczęliśmy bliżej przyglądać się swoim codziennym nawykom i temu jaki mają wpływ na nasze samopoczucie. Po powracających lockdownach wielu z nas postanowiło lepiej zadbać o swoje zdrowie i wprowadzić pozytywne zmiany do stylu życia. Pomagają nam w tym nowe technologie i urządzenia w postaci aplikacji na smartphony, smartwatche czy urządzenia takie jak pierścienie Oura. Pozwalają one monitorować różne parametry życiowe jak np. ciśnienie krwi, tętno, natlenienie krwi czy jakość snu, a zainteresowanie śledzeniem mniej znanych parametrów zdrowotnych, takich jak np. zmienność rytmu serca, stale rośnie. Możemy także zaobserwować ogromne zapotrzebowanie na wszelkie aplikacje i urządzenia, które pomagają nam dbać o dobrostan psychiczny, a przede wszystkim kontrolować stres. [1]

Patrząc na powyższe trendy możemy zauważyć, że większość z nich związana jest z nowymi technologiami, platformami społecznościowymi i streamingowymi oraz z poszukiwaniem przez użytkowników wartościowych treści. Bez wątpienia trendy te staną się jeszcze bardziej istotne dla całego społeczeństwa w przeciągu najbliższych lat. To właśnie te obszary warto obserwować i wykorzystywać planując kolejne działania dla marek.

[1] The New York Times, The Tech That Will Invade Our Lives in 2022